Kvalitetsfisk Kvalitetsfisk

Spårbarhet av fiskeriprodukter

november 15, 2018

Nya rutiner
Den 1 januari 2019 införs nya rutiner för hur företag ska rapportera försäljning av fiskeri- och vattenbruksprodukter via ett spårbarhetssystem. Vi på Kvalitetsfisk AB förbereder oss inför detta, och som ett led i det vill vi informera och förbereda er som kund.


Påverkan på leveranstider

Då kvalitet, kunskap och service är viktiga värdeord för oss och vi värnar om våra kunder vill vi informera er om att beställa i tid då detta kan påverka leveranstiderna. Som kund hos oss ska ni känner er trygga i var, hur och när fisket eller odlingen vi levererar skett.  


Absolut krav att spara bilagor

Viktig information till våra kunder är att ni måste spara den bilaga som kommer med varje följesedel i fem år. Det är ett absolut krav från Havs- och vattenmyndigheten att det redovisas.

Det är Havs- och vattenmyndigheten (HaV) som vill registrera fiskeriprodukters väg från hav till tallrik. Spårbarhetssystemet är uppbyggt av tre delar; fiskeriprodukter i partier, fysisk märkning av partier samt den informationsöverföring som ska ske mellan företagen i det centrala IT-system som sköts av HaV.

Tabell över produkter som berörs.

Bild: Havs- och vattenmyndigheten.

Vill ni läsa mer om spårbarhet, gör det här.